جایزه دیتاژورنالیسم دقیقه

shape-4.webp

درباره

«داده» یک کالای ضروری برای اداره امور عمومی و رشد جامعه است. اما تا زمانی که آن را به حرف نیاوریم، در جامعه و کسب‌وکار خود از مواهب گسترده‌ آن بهره‌مند نمی‌شویم.

جایزه دیتاژورنالیسم دقیقه نخستین جایزه تحلیل داده و روایتگری در حوزه عمومی در ایران برای آثار فارسی‌زبان است. این جایزه برای تشویق تحلیلگران داده، پژوهشگران و روزنامه‌نگاران به وجود آمده و هدف آن ارتقای کیفیت محتوای تحلیلی در حوزه عمومی با ترویج تحلیل‌های گیرا و روشمند است. 

در دنیا نمونه‌های شناخته‌شده‌ای از جایزه دیتاژورنالیسم وجود دارد که از آن جمله می‌توان به جوایز دیتاژورنالیسم سیگما با حمایت گوگل اشاره کرد. این جایزه با همکاری شبکه‌‎ جهانی روزنامه‌نگاران تحقیقی، شبکه بین‌المللی روزنامه‌نگاران، جایزه کلودیو وبر آبرامو برای روزنامه‌نگاری داده در پرتغال، جایزه دیتاژورنالیسم اندونزی، جایزه دیتاژورنالیسم فیلیپ مِیِر در آمریکا با همکاری انجمن گزارشگران تحقیقی (IRE)، دانشگاه میزوری و دانشگاه آریزونا، وبگاه دیتاژورنالیسم تحت حمایت مرکز روزنامه‌نگاری اروپا و دفتر اییننییش گوگل در اروپا، دای‌چارت در چین و وبلاگ دیتاژورنالیسم در شبکه ایکس (توییتر) فعالیت می‌کند.

علاوه بر این موارد می‌توان به جایزه آمار در روزنامه‌نگاری انجمن آمار آمریکا، جایزه آمار در روزنامه‌نگاری انجمن سلطنتی آمار در بریتانیا، جایزه دیتاژورنالیسم در کره جنوبی، جایزه دیتاژورنالیسم رواندا، جایزه دیتاژورنالیسم دانشگاه فلوریدا و جایزه وینکات برای روزنامه‌نگاری باکیفیت در حوزه‌ اقتصادی و کسب‌و‌کار در انگلستان اشاره کرد.

جایزه دیتاژورنالیسم دقیقه توسط مجله تحلیلی دقیقه راه‌اندازی شده و نخستین دوره آن با حمایت شرکت‌های دقیقه، دیوار و رسمیو در سال ۱۴۰۲ برگزار شده است.

کمیته برگزاری این دوره

مجید پورکاشانی

علیرضا چمن‌زار

مریم رمضانخانی

حسین سیدی

علیرضا کدیور

طراحی لوگو، پوستر و وبسایت: روح‌اله گیتی‌نژاد

یرای پیگیری آخرین اخبار جایزه شبکه‌های اجتماعی مجله دقیقه را دنبال کنید:

جایزه دیتاژورنالیسم دقیقه | ۱۴۰۲-۱۴۰۳